Vælg en side

Har du et stillesiddende arbejde, så skal du huske at passe på dig selv. Selvom du sidder stille det meste af dagen, kan du godt få arbejdsskader, og du kan blive øm eller få smerter.

På et stillesiddende arbejde sidder man netop meget stille. Man holder sin krop længe i den samme stilling. Det kan føre til spændinger, træthed og dårligt blodomløb. Derfor bør du tænke over, hvordan du kan komme til at sidde mindre stille.

Rejs dig op

På et kontor sidder man gerne i en kontorstol ved et skrivebord det meste af dagen. Man sidder i den samme stilling og får ikke rørt kroppen og strakt leddene. Hvis man altså ikke er opmærksom på at gøre det.

Sørg for, at du har et hæve sænkebord på kontoret. Så kan du stå op noget af dagen. Når du står op i stedet for at sidde ned, så bruger du din krop anderledes.

Står du op ved skrivebordet, har du også lettere ved at begynde at gå rundt. Skal du bruge noget i et andet rum, så er der større chance for, at du gør det, hvis du allerede står op. At stå op kan altså gøre det nemmere for dig at få lidt bevægelse.

Rejs dig flere gange dagligt

Det er ikke sikkert, at du har lyst til at stå op hele dagen. Det behøver du heller ikke. Det er okay at sidde lidt ned. Men prøv at vænne dig til, at du hæver dit hæve sænkebord mindst to gange om dagen. Så du kommer op at stå af mindst to omgange.

Hvis du kan gøre det til en rutine at hæve dit hæve sænkebord flere gange hver dag, så vil du hurtigt mærke en forskel. Du får brugt din krop på forskellige måder i løbet af dagen. Du sidder ikke i den samme stilling hele tiden.